atasi masalah sembelit

Atasi Masalah SEMBELIT dengan minum GREENFIT

Atasi Masalah Sembelit? apa yang anda faham?

 

Jika saya yang takrifkan, sembelit ini maksudnya susah untuk membuang air besar. Susah sangat.

 

Bak kata orang. Macam ada batu besar. Sengsaranya, tuan punya SEMBELIT sahaja yang tahu peritnya.

Kalau ikut istilah sains, adalah lebih bagus untuk anda buat carian lanjut di laman sesawang lain.

 

Zaman sekarang ni, Nak makan apa pun cukup senang. Tunjuk sahaja nak makan apa. Sampailah kita depan kedai. Ambil gambar selfie dulu dengan makanan. Baru lahap makanan sampai licin. Itu bukan saya lah. haha

 

Balik rumah, terus baring-baring, update Facebook “Done for makan sedap today”. Terus tidur.

 

Esok bangun pagi, perut rasa senak. Nak membuang tak boleh boleh. Diteran tak jadi. Diteran lagi tidak keluar. Merah padam muka dibuatnya. Ini pun bukan saya juga. Kahkah

 

Tanaga yang diguna waktu membuang mengalahkan tenaga serupa berlari jarak jauh. Lepas tu, stress. Semua kerja buat tak menjadi. Tengok orang pun rasa nak marah.

 

Bila nak makan, tiba-tiba rasa tak berselera. Perut masih lagi rasa tidak selesa. Rasa sebu. Tidak juga lupa update status terbaru di Facebook.

 

“Tak berselera hari ini. Perut rasa sebu la pulak”.

 

Begitulah rutin harian orang yang ada masalah SEMBELIT. Serba tak kena dibuatnya. Duduk salah berdiri pun salah.

 

Manakan tidak.

 

Saluran longkang yang tersumbat dekat rumah kita pun, kita jadi tak menentu. Jadi tidak keruan.

 

Inikan pula saluran pembuangan dalam badan kita sendiri. Bila angin yang keluar. Dia punya bau.

 

Mengalahkan bau telur tembelang.

 

Bila bercakap dengan orang, bau mulut sebatu jauhnya orang dah boleh hidu.

 

Betul tak.

 

Dah bermacam gaya dan cara dibuat bagi pembuangan jadi lawas. Lancar. Tidak juga menjadi. Tidak juga berkesan.

 

Tetap juga tersekat sebelum dipotong daging. Sengsara itu jangan tanya. Macam (ASKAR).

Azab Sengsara Kau Akan Rasa.

 

Kahkah.

 

Itu adalah akibat SEMBELIT. Banyak bersangkut paut dengan cara pemakanan dan diet kita. Badan kita ini biasa-biasa je. Kita yang menjadikan badan kita jadi luar biasa. hehe

 

Makan lebih pun tak boleh. Terkurang makan pun tak boleh juga. Kena sederhana sahaja sentiasa.

 

Pemakanan tu pula perlu seimbang. Terlebih lemak pun tak boleh. Terkurang vitamin apatah lagi.

 

Jadi kita sentiasa kawal pemakanan kita bagi sama rata.

 

Jadi.

 

Dalam entri ini saya bagi tips mudah untuk atasi masalah sembelit. Nak mengatasi masalah sembelit dengan cepat itu pada saya bergantung kepada keadaan dan keadaan badan seseorang.

 

Ada orang, cuma makan buah plum sahaja. Pembuangan jadi lawas sentiasa.

 

Ada orang, dah bermacam cara dah dicuba, sembelit tetap tidak mahu hilang.

 

Ok.

 

Saya mulakan dengan tips-tips untuk atasi masalah sembelit sebagai panduan saya dan juga anda. Sebagai amalan kita bersama.

 

Biasalah umur dah makin hampir dengan angka 4 ni. Kena berjaga sentiasa.

 

Alahh.. Nak merepek lagi.

 

1) Minum air kosong atau air masak atau air suam secukupnya untuk atasi masalah sembelit.

Lelaki dewasa yang hensem lagi kiut macam saya tidak boleh tinggal untuk minum air kosong paling kurang 8 gelas sehari.

 

Apa sebab?

 

Kita kena tahu. Setiap pergerakan perlukan tenaga. Organ dalam badan kita bekerja pun guna tenaga.

 

Tenaga ini yang kita perah hari-hari untuk terus cergas dan hidup. Selain makanan, badan perlukan cecair. Sebagai ganti setiap tenaga dan cecair yang hilang.

 

Jadi sebab itu manusia amat perlu minum air setiap hari. Tak makan 3 hari, kita boleh gagah lagi.

 

Tapi,

 

Kalau tak minum 3 hari, bayangkanlah apa yang jadi. Jadi, minum air minimum 8 gelas sehari. Boleh kan?

 

2) Hindari sikap terlalu lama menahan membuang air besar bagi atasi masalah sembelit.

Selepas bersarapan, anda sibuk meneruskan tugasan pejabat. Sedang sibuk bertugas, anda terasa nak membuang.

 

Tapi anda tangguhkan kejap. Konon nak selesaikan tugas yang tertangguh. Ini pun jadi punca juga. Usus dah bersedia nak membuang. Tapi anda paksa untuk tahan dulu. 

 

Ini jadi sebab proses pembuangan anda semakin lama semakin perlahan. Makin lama makin malas.

 

3) Makan buah betik untuk atasi masalah sembelit

Buah betik sangat membantu dalam meneutralkan sembelit. Betik memiliki zat khas yang mampu melembutkan najis.

 

Selain melembutkan, ia mampu mempercepatkan pengeluaran najis tanpa rasa sakit.

 

Orang tua-tua pun ada bagitau, buah betik adalah buah-buahan untuk mengatasi sembelit. Ini mak saya dulu pun ada bagitau. 

 

4) Lebihkan makan tomato 

Anda amalkan. Anda akan tahu kesannya. Saya dah amalkan makan tomato. Terpulang pada anda. Nak dipotong atau dibuat jus.

 

Apa yang saya amalkan. Buah tomato itu dipotong. Saya makan mentah dengan dicicah bersama kicap lemak manis cap Kipas Udang.

 

Sedap ya ampunnn.

 

Sehari makan sebiji tomato. Insyaallah. Hasil yang keluar tu selamba jer. Kahkah

 

5) Sentiasa menjaga waktu makan anda 

Waktu makan anda jangan dilewat-lewatkan. Sarapan, makan tengahari, minum petang dan makan malam. Ini yang biasa kita buat.

 

Jangan silap tafsir. Jaga waktu makan tu bukan maksudnya sentiasa melahap. Pantang nampak makanan, terus belasah.

 

Nanti, sembelit tak hilang. Berat makin naik.

Makan terlalu banyak makanan atau terlalu sedikit boleh mengganggu fungsi normal usus dan menyebabkan sembelit.

 

Ini serba sedikit perkongsian saya cara atasi masalah sembelit. Perkongsian yang saya sendiri amalkan sebelum ini semenjak 5 tahun lepas.

 

Saya konsisten amalkan. Almaklumlah, dulu susah membuang. Sekarang, tidak lagi semenjak amalkan minum Greenfit.

 

Greenfit ni banyak kelebihan. Hanya bancuh dan minum disebelah malam sebelum tidur. Esok anda tidak perlu bersusah payah untuk bekerja keras dalam tandas.

 

atasi masalah sembelit

 

Greenfit ini yang selesaikan masalah sembelit anda. Proses pembuangan anda akan jadi luar biasa.

 

Kalau badan banyak toksin, najis yang anda buang akan jadi kehitaman. Itu tanda usus anda tidak berapa sihat.

 

Greenfit yang akan bersih dan kembalikan keceriaan dalam usus anda.

 

Banyak kelebihan bila minum Greenfit ni, Antaranya:

 

  • Membersihkan saluran pencernaan. Usus kecil dan usus besar.
  • Menyingkirkan bahan buangan lama yang tidak dapat dinyahkan oleh dinding usus
  • Melembutkan najis.
  • Mengawalatur berat badan,
  • Meningkatkan tahap metabolisma tubuh
  • Mampu kempiskan perut.

 

Jangan risau dengan status HALAL Greenfit ni. Sememangnya jauh dari bahan-bahan yang berkaitan dengan unsur-unsur Mughollazoh. Sebab Greenfit bebas dari GMO (Genetically Modified Organism)

 

Kalau saya cerita tentang GMO dekat sini, post ini sahaja dah panjang berjela. Jadi senang cerita, greenfit bebas dari unsur-unsur terlarang dan mendapat status HALAL. Sudah siap ditempek di luar kotak. Dari jauh pun dah boleh nampak

 

Atasi Masalah Sembelit dengan greenfit

 

Sebelum nak cuba, anda mesti nak tengok testimoni dulu kan dari pengguna yang dah minum Greenfit ni. Saya faham. Itu perkara biasa. Sebelum nak cuba satu-satu produk, kita mesti nak lihat dan baca testimoni sebagai bukti yang produk ini memang memberi kesan positif.

Nah. Saya tunjukkan screenshoot perbualan saya dengan pengguna Greenfit selepas mereka minum.

Testimoni Greenfit Produk Mesra Jamban

 

Atasi Masalah Sembelit dengan greenfit Jamban

Jika anda nak order dan nak cuba Greenfit ni, boleh Whatsapp saya segera dengan picit pada link yang saya berikan di bawah. 

 

Picit sahaja link dibawah. Tak perlu tulis apa-apa. Terus tekan send. Nanti saya balas.

 

Terus picit link sebelah ni. → http://greenfit.wasap.my

 

Saya beri penerangan dari A sampai Z. Biar anda puas hati. Dan anda tanpa ragu-ragu untuk cuba juga Greenfit.

 

Ok. Sampai sini dulu ya.

 

Jumpa lagi.

6 Comments

  1. Ini memang terbaik kalau nak kurus. Yalah sekarang ni zaman sibuk.. kadang2 nak bersenam pun dah tak bertenaga sibuk dengan kerja kat pejabat.

    Kena ambil alternatif lain seperti greenfit ni untuk kekalkan tubuh badan menawan..

  2. Kururs tu satu bonus. Yang penting SEMBELIT dan BUASIR hilang. Setakat ni yang pernah minum Greenfit ni, dapat turunkan berat badan la. Perut boroi boleh jadi slim.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge